فرهاد سلیمیان - پژوهشگر اقتصادی

آشنایی با ارز دیجیتال لایت کوین (Litecoin)

آشنایی با لایت کوین (Litecoin)

لایت کوین به مانند بیت کوین از یک بلاکچین اختصاصی و از سیستم همتا به همتا (Peer to peer) بهره می‌برد که امکان پرداخت‌های فوری با کارمزد پایین را برای افراد فراهم کرده است. در این پروتکل که بر پایه سیستم متن باز است، می‌توانید کوین‌های لایت کوین را که به اختصار LTC نامیده می‌شوند بدون هیچ دلال و واسطه‌ای خرید و فروش کنید.

به مانند بیت کوین امنیت شبکه لایت کوین نیز با استفاده از فرایند اثبات کار (PoW) تضمین می‌شود و از مزایای اصلی آن می‌توان به سرعت تقریبا چهار برابریِ پردازش تراکنش‌ها (نسبت به بیت کوین) اشاره کرد. در حالی که هویت خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، در هاله‌ای از ابهام است، خالق لایت کوین، چارلی لیِ چینی از کارمندان سابق گوگل این ارز دیجیتال مهم را با اعمال تغییرات برجسته در پروتکل بیت کوین، ایجاد کرد. در برخی مقالات مربوط به دنیای ارزهای دیجیتال از لایت کوین به عنوان نقره این عرصه نام برده شده است و لازم به توضیح نخواهد بود که طلای آن لقب بیت کوین است.

 

 

 

 لایت کوین هم به مانند اکثر ارزهای دیجیتالِ دیگر محدود در نظر گرفته شده است؛ به آن معنا است که پس از استخراج تمامِ لایت کوین‌ها (ظرفیت آن 84 میلیون تعریف شده) دیگر لایت کوین جدیدی نمی‌تواند به وجود آید.

مکانیزم عملکرد لایت کوین چگونه است؟

در سیستم لایت کوین استخراج کنندگان (Miners) با به اشتراک گذاشتن توان محاسباتی دستگاه‌های خود، انجام محاسبات معادله‌های ریاضی شبکه را ایمن می‌سازند. به زبان ساده‌تر این کامپیوترهای ماینرها هستند که تراکنش‌ها را مورد بررسی قرار داده و پس از تایید به بلاکچین اضافه می‌کنند.

ارزهای دیجیتال از الگوریتم‌های خاصی پیروی می‌کنند و فعالیت خود را بر پایه آن قرار می‌دهند. برای مثال الگوریتم بیت کوین SHA-256 نام دارد و خالق لایت کوین الگوریتم بهتری را جایگزین SHA-256 کرده است. Scrypt اسم الگوریتم شبکه لایت کوین است که نسبت به بیت کوین دارای امکان محاسبه روان‌تر، مصرف انرژی بسیار کم‌تر و در نتیجه توانایی تایید سریع‌تر (چهار برابری) تراکنش‌ها را برای شبکه فراهم می‌آورد. برای استخراج (ماینینگ) لایت کوین نیازی به دستگاه‌های پرمصرف و گران‌قیمت ASIC نیست و با رایانه‌های خانگی معمولی، با استفاده از کارت‌های گرافیکی پرقدرت می‌توان دست به ماینینگ آن‌ها زد. ASIC به سیستم‌های مخصوص ماینینگ بیت کوین گفته می‌شود که از لحاظ قیمتی و مصرف انرژی قابل مقایسه با رایانه‌های خانگی نیستند. تمام تراکنش‌های تایید شده در لایت کوین هر دو و نیم دقیقه صورت می‌پذیرد که در قالب‌هایی به نام بلاک (Block) قرار گرفته و به زنجیره بلاکچین ادغام می‌شوند.

در کنار استخراج کردن لایت کوین، ماینرها از حل معماهای هر تراکنش مقداری کوین به عنوان پاداش (Block Reward) دریافت می‌کنند. پدیده هاوینگ (Halving phenomenon) به مانند بیت کوین در لایت کوین نیز اتفاق می‌افتد با این تفاوت که پاداش استخراج یک بلاک که در حال حاضر معادل با 25 عدد لایت کوین است، پس از هر 840،000 بلاک نصف خواهد شد. این درحالی است که پاداش حل بلاک بیت کوین که در حال حاضر 6،25 واحد است پس از هر 210،000 بلاک نصف می‌شود.

قیمت لایت کوین در گذر زمان

جالب است بدانید بسیاری از رمزارزهایی که در حال حاضر با قیمت‌های باورنکردنی معامله می‌شوند، در ابتدا قیمتی برابر با یک سنت (اگر نگوییم صفر) داشته‌اند. لایت کوین نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در سال عرضه اولیه‌ی خود قیمتی برابر با یک سنت داشته است. تحرکات قیمتی لایت کوین در همان سال‌های اولیه، باعث شد که بسیاری از کارشناسان آینده بسیار خوبی را برای آن متصور ‌شوند.  در سال 2017 افزایش آگاهی مردم از ارزهای دیجیتال و گسترش استفاده روزمره از آن‌ها سبب شد تا قیمت ارزهای دیجیتال بالای جدولی به یک بار افزایش قابل توجهی داشته باشد. لایت کوین نیز از این قضیه مستثنی نبود. این ارز دیجیتال که در سال‌های قبل از 2017 از ارزش پایینی برخوردار بود در این سال با رشد 70 برابری مواجه شد و قیمت آن به بالای 300 دلار هم رسید. این در حالی است که در همان سال بیت کوین تنها 17 برابر رشد نشان داد. لازم به ذکر است که استفاده‌ی برخی از سایت‌های فروش آنلاین کالا و قمارخانه‌های شبکه‌ای از لایت کوین به عنوان یک روش پرداختی در سایت خود نیز در رشد قیمت آن نیز بی‌تاثیر نبوده است. اما پس از این رشد چشمگیر، لایت کوین نتوانست از افزایش قیمت خود پشتیبانی کند، به طوری که تا ماه دسامبر سال 2018 با افت قیمتی شدیدی مواجه شد و قیمت‌های زیر 30 دلار را نیز مجددا تجربه کرد. اما پس از آن با شروع چرخه‌ی جدید بازار ارزهای دیجیتال و ورود سرمایه‌گذاران قدرتمند جدید به این بازار، لایت کوین هم توانست روند صعودی جدیدی را آغاز کند.