فرهاد سلیمیان - پژوهشگر اقتصادی

کیف پول ارز دیجیتال | نکاتی در زمینه انتخاب بهترین کیف پول

کیف پول ارز دیجیتال یکی از اصطلاحاتی است که در چند سال اخیر، بسیار به گوش خورده است. این کیف پول‌ها به سه صورت نرم افزاری، سخت افزاری و یا کاغذ حاوی کدهای محرمانه موجود است. در بین کیف پول‌های رایج، کیف پول سخت افزاری از امنیت بالاتری برخوردار است، اما این امر به معنای امنیت پایین کیف پول‌های دیگر یا بی‌نقص بودن کیف پول سخت افزاری نیست.

 

 

برای نگهداری طولانی مدت رمز ارزهای دیجیتال، پیشنهاد می‌شود از کیف پول رمز ارز کاغذی استفاده کنید تا از هرگونه گزند احتمالی از جمله هک شدن نرم افزاری و سخت افزاری در امان باشد. اما برای استفاده سریع و آسان، کیف پول‌های نرم افزاری در بین کاربران از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

کیف پول ارز دیجیتال چیست

با گسترش بیت کوین و دیگر رمز ارزهای موجود در بازار، همچنین با بالارفتن قیمت بیت کوین (و دیگر رمزارزها) و ارزش مالی آن برای ماینرها (استخراج کننده‌های رمزارز)، کیف پول ارزهای دیجیتال نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شده‌اند. از آن‌رو که پاداش ماینرها به شکل رمزارز به آن‌ها داده می‌شود، داشتن یک کیف پول مطمئن با پشتوانه‌ی بسیار قوی می‌تواند خیال استخراج کننده‌ها را از داشتن یک حساب ذخیره ارزی مستحکم راحت کند.

همانطور که می‌دانید بیت کوین و سایر رمزارزهای موجود، مانند پول رایج کشورها به صورت سکه و اسکناس در اختیار عموم مردم قرار نخواهد گرفته بلکه به صورت رمزِ متشکل از عدد و حروف لاتین به کیف پول آن‌ها واریز و یا از حساب آن‌ها انتقال داده خواهد شد. از این‌رو نگهداری رمزارزها پروسه کاملا متفاوتی نسبت به ارزهای رایج دنیا دارد.

 

 

برای نگهداری رمزارز کافیست کلید خصوصی را که با استفاده از آن می‌توان مقدار مورد نظر رمزارز به حساب شخصی واریز کرد، در جایی مطمئن مانند کیف پول ارز دیجیتال ذخیره نمایید.

نکته قابل توجه در مورد کلید خصوصی این می‌باشد که هرگز نباید آن را در اختیار شخص و یا ارگانی قرار داد، چرا که با دسترسی به کلید خصوصی، هرکسی می‌تواند وارد کیف پول شما شود و اگر درون آن مقداری رمزارز ذخیره کرده باشید را بدزدد.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

اگر به دنبال استخراج بیت کوین یا ارزهای دیگر هستید، اولین کاری که در این راستا بایستی انجام دهید انتخاب یک کیف پول بسیار مناسب است تا بتوانید پاداشِ استخراجِ خود را در آن ذخیره نمایید. کیف پول کاغذی اولین نوع کیف پول‌ برای رمزارزها به حساب می‌آیند. قدمت این کیف پول به اندازه پیدایش رمزارز است، چرا که اولین رمزارزها نیز توسط یک تکه کاغذ برای دادوستد بین مردم مبادله می‌شدند.

کیف پول کاغذی

ساده‌ترین شکل کیف پول رمزارز، نوع کاغذی آن است که بر روی یک آدرس عمومی که بوسیله آن می‌توان رمزارز دریافت کرد، و یک کلید خصوصی کیف پول (Private Key) درج شده است. نکته قابل توجه در این نوع کیف پول‌ها، استفاده از کدنویسی مخصوص QR-Code برای درج آدرس عمومی و کلید خصوصی است، تا بتوان در کمترین زمان با استفاده از اسکنرهای دوربینی، موجودی آن را مشاهده کرد و رمزارز نهفته در آن را به یک کیف پول نرم افزاری انتقال داد.

برای ساخت کیف پول‌های کاغذی می‌توانید به دو سایت bitaddress.org و bitcoinpaperwallet.com مراجعه کرده و با توجه به راهنمایی‌های موجود در سایت، کیف پول ارز دیجیتال خود از نوع کاغذی را ایجاد کنید.

 

 

ارزشمندترین مزیت کیف پول کاغذی ارز دیجیتال، عدم نیاز آن به اینترنت و ذخیره سازی رمزارز خود در فضای آنلاین می‌باشد. از این‌رو خطر حمله سایبری به کیف پول شما و سرقت رفتن کلید خصوصی توسط هکرها تقریبا به صفر می‌رسد. اما باید توجه داشته باشید اگر همین تکه کاغذ به دست فرد دیگری جز شما برسد، می‌تواند عواقب ناگواری برای شما ایجاد کند. دسترسی به کیف پول کاغذی مساوی است با سرقت رمزارزِ داخل آن که به صورت کد QR-Code درج شده است. لذا برای اطمینان بیشتر از به سرقت رفتن کیف پول کاغذی و یا گم شدن و از بین رفتن آن در زیر باران، آتش و مخاطرات دیگر، هرچه سریعتر آن را به یک محل بسیار امن منتقل کنید.

کیف پول‌های آنلاین

این نوع از کیف پول‌های ارز دیجیتال، کلید خصوصی و حساب ارزی شما را در فضای ابری (Cloud) ذخیره می‌کنند. سرویس آنها همیشه آنلاین بوده و وظیفه اصلی خود را که حفاظت و کنترل کلیدهای خصوصی کاربران است را به بهترین نحو انجام می‌دهند. از معایب این نوع کیف پول‌ها به ذخیره کردن کلیدهای خصوصی در فضای آنلاین می‌توان اشاره کرد که هر لحظه در خطرِ حمله سایبری هکرها هستند.

کیف پول سخت افزاری

بدون تردید، برنده بهترین نوع کیف پول ارز دیجیتال تعلق می‌گیرد به انواع کیف پول سخت افزاری (کیف پول سرد)، چرا که مانند کیف پول کاغذی به همین راحتی‌ها از بین نخواهد رفت، نیاز به اینترنت و اشتراک گذاری با یک شخص ثالث وجود ندارد و مانند کیف پول‌های نرم افزاری، کارکرد آن بسیار دلنشین است.

این نوع از کیف پول‌ها، رمزارزها را به صورت فیزیکی در خود ذخیره میکند و از همین‌رو امنیت آنها به‌نسبت نمونه‌های نرم‌افزاری، کاغذی و تحت وب بالاتر است. شرکت‌های Ledger و Trezor از بزرگترین تولیدکننده‌های کیف پول‌های سرد هستند. از آنجایی که ذخیره کردن ارزهای دیجیتال شما نیاز به اینترنت و وصل بودن به فضای مجازی را ندارد به این گونه از کیف پول‌ها، کیف پولِ سرد گفته می‌شود. برخلاف دیگر کیف پول‌های رایج، نوع سخت افزاری آن را باید از فروشگاه‌های معتبر خریداری نمایید.

کیف پول موبایلی

یکی از زیرشاخه‌های کیف پول نرم‌افزاری، نوع موبایلی آن است که از طریق نصب رایگان یکی از شرکت‌های ارائه دهنده کیف پول رمزارز می‌توانید به راحتی صاحب یک ای-والت (E-wallet) شوید. از آنجایی که استفاده از گوشی همراه (هوشمند) در چند سال اخیر بسیار گسترش پیدا کرده، توسعه دهندگان کیف پول نیز برای افزایش سوددهی خود، به روی عرضه بهترین کیف پول‌های موبایلی- با امنیت بالا و سهولت در کاربری- تمرکز کرده‌اند.

 

 

کیف پول دسکتاپ

این نوع کیف پول اغلب برای کسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از رایانه شخصی خود بیشتر از موبایل استفاده می‌کنند. تمامیِ سیستم‌عامل‌های موجود در بازار توسط توسعه‌دهندگان کیف پول ارز دیجیتال پشتیبانی می‌شوند (لینوکس، ویندوز و مک).

اتصال مداوم دستگاه شما به اینترنت و استفاده از کیف پول‌هایی با امنیت پایین می‌تواند دارایی‌های شما را به دست هکرها و بدافزارهای اینترنتی بسپرد. لذا بهتر است کیف پول خود را در دستگاهی که کمتر به اینترنت وصل می‌شود ذخیره نمایید.

حفظ امنیت کیف پول مجازی

با توجه به غیرمتمرکز بودن رمزارزهای موجود، حفظ امنیت دارایی‌های مجازی خود به دست خودتان رقم خواهد خورد. در این مقوله شما بانک‌دار خودتان هستید و هرچه از امنیت کیف پول و ارتقای امنیت آن صحبت کنیم، باز کم است. لازم دیدیم در ادامه به چند نکته حیاتی که قبل از ورود شما به دنیای رمزارز باید توجه کرد، اشاره کنیم. قبل از هرچیز این نکته را فراموش نکنید که یک لحظه غفلت می‌تواند تمامیِ زحمات شما را به باد بدهد.

کیف پول‌های وریفای (Verified) شده نصب کنید

منظور از Verified این است که کیف پول‌هایی که کاربران بیشتری در سطح جهان دارند و از سطح امنیت قابل قبولی برخوردار هستند استفاده کنید. سطح امنیت همه‌ی کیف پول‌های ارز دیجیتال یکسان نیست و با توجه به نیازهای خود و گزینه‌های مختلفی که هر کدام از آن‌ها ارائه می‌دهند، یک کیف پول مطمئن انتخاب کنید. دیده شده است که برخی از همین کیف پول‌های نامعتبر با جعل کردن اسم‌های شرکت‌های معتبر دست به اخاذی از حساب‌هایی که از آن کیف پول استفاده می‌کنند، میزنند.

 

 

یک نسخه بک‌آپ داشته باشید

اگر کیف پول شما گم شود و یا مشکلی برای سیستمی که کیف پول بر روی نصب است، ایجاد شود بدون داشتن نسخه بک‌آپ باید قید دارایی خود را بزنید. حتما از کیف پول خود و رمز ریکاوری آن بک‌آپ داشته باشید و نسخه پشتیبان را در جایی مطمئن نگه دارید. هر کیف پول روش متفاوتی برای گرفتن بک‌آپ ارائه می‌دهد، اما در اغلب آن‌ها یک رشته کلمات لاتین 24 کلمه‌ای به شما ارائه می‌شود تا برای ریکاوری و بک‌آپ بتوانید از آن استفاده کنید.

احراز هویت دیجیتال

از طریق احراز هویت دو عاملی (Two-factor Authentication) که به2FA  معروف است می‌توانید علاوه بر روش معمولِ پسوورد، یک لایه امنیتی دیگری نیز برای کیف پول ارز دیجیتال خود ایجاد کنید. در این روش یک مرحله اضافی جهت ورود شما به کیف پول ایجاد می‌شود که به طور اختصاصی از طریق پیامک به گوشی تلفن همراه شما و یا ارسال یک ایمیل به صندوق پستی آنلاین شما برای خود شما ارسال خواهد شد. این مرحله اختیاری است و در هنگام نصب کیف پول باید آن را فعال کرد تا گذرواژه مخصوص تنها برای شما ارسال شود و تا مطمئن شوید بدافزارها و هکرها هرگز نمی‌توانند بدون اجازه شما به کیف پولتان رخنه کنند.

رمز عبور لمسی

در تلفن‌های همراه‌ هوشمند قطعه‌ای برای افزایش امنیت در نظر گرفته شده است که تنها راهِ ورود به گوشی، فقط از طریق لمس یکی از انگشتان صاحب تلفن میسر خواهد بود. تایپ کردن رمزعبور کار را برای هکرها بسیار آسان می‌کند، آن‌ها به وسیله ایجاد یک بدافزار رکوردر می‌توانند تمامیِ حرکات شما و هر آنچه را که در صفحه گوشی همراه خود تایپ می‌کنید زیرنظر بگیرند. مادامی که برای کیف پول ارز دیجیتال خود از رمزعبوری اثرانگشت و یا تشخیص چهره استفاده کنید، راه‌ را به روی هکرهای رکوردر خواهید بست.

در صورت عدم وجود این ویژگی در گوشی همراه‌تان رمزعبور خود را بسیار پیچیده کنید (استفاده از حروف بزرگ و کوچک و همچنین اعداد) تا کار برای هکرها در این مرحله دشوار شود.

 

 

بهترین‌های کیف پول ارز دیجیتال

هم اکنون بیش از 100 کیف پول معتبر برای رمزارزها وجود دارند که هر یک از آن‌ها دارای مزیت و معایب گوناگونی می‌باشند. نکته اصلی در انتخاب کیف پول، پشتیبانی حداکثری آن از تمامیِ رمزارزهای موجود است که کار را برای افراد بسیار راحت‌تر خواهد کرد. در ادامه به شرح چند کیف پول دیجیتال که از امنیت بالایی برخوردار هستند و از اکثر رمزارزهای معتبر پشتیبانی می‌کنند خواهیم گفت.

کیف پول لجر (Ledger)

لجر یکی از شرکت‌های محبوبِ کیف پول‌های سرد (سخت افزاری) است که از صدها رمزارز به صورت همزمان پشتیبانی می‌کند. از مدل‌های پرفروش این شرکت می‌توان به Ledger Nano S و Ledger X اشاره کرد. بیت کوین، اتریوم، ریپل و ارزهای معتبر دیگر در این کیف پول پشتیبانی می‌شوند. امنیت کیف پول‌های لجر بسیار بالا است به طوری که رخنه کردن افراد جاسوس در آن تقریبا ناممکن است.

یکی از نکات قابل توجه این نوع کیف پول، امکان استفاده ایمن از آن در سیستم‌های آلوده و دارای ویروس و بدافزار است. از آنجایی که کیف پول‌های لجر دارای یک صفحه نمایش هوشمند هستند، امنیت و کارکرد آن‌ها را به مراتب بیش از پیش ارتقا داده‌اند.

کیف پول ترزور (Trezor)

اگر به دنبال کیف پول سخت افزاری بسیار کوچک هستید باید به فکر یکی از دو مدل  Trezor One و Trezor T باشید. اتصال کیف پول‌های ترزور به رایانه از طریق کابل USB امکانپذیر است و همچنین می‌توانید به صورت خارج از شبکه (آفلاین) سرمایه خود را نگهدارید و تراکنش‌ها را به صورت کاملا ایمن تایید کنید. کیف پول‌های ترزور مانند کیف پول‌های شرکت لجر از بیشمار رمزارز پشتیبانی می‌کنند و از امنیت قابل قبولی برخوردار هستند.

 

 

کیف پول تراست (Trust)

یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های نرم افزاری موجود تراست والت است که در پلتفرم‌های اندروید و iOS قابل نصب است. از معایب پررنگ تراست می‌توان به نبود نسخه ویندوز و دسکتاپ این کیف پول اشاره کرد. همچنین کدنویسی این نرم افزار به صورت اپن سورس یا متن باز است که امنیت آن را دوچندان کرده و اعتبارِ این شرکت محسوب می‌گردد. نصب و استفاده تراست والت بسیار آسان و بدون هیچ هزینه اضافه‌ای می‌باشد. پشتیبانی از هزاران رمزارز معروف در کنار کاربری بسیار آسان سبب شده تا کاربران این کیف پول در اواسط سال 2020 از مرز 5 میلیون نفر عبود کند.

جمع‌بندی

همانطور که در این مطلب بارها به آن اشاره کردیم، حفظ امنیت کیف پول در دنیای رمزارزها، از نان شب هم واجب‌تر است. کار با کیف پول‌های نرم افزاری گرچه بسیار آسان بنظر می‌رسند اما از طرف دیگر در مقابل هکرها و بدافزارها تاب امنیتی بالایی نخواهند آورد. گرچه هک کردنِ کیف پول به این آسانی‌ها نیست اما همیشه باید دارایی‌های خود را از گزند بدافزارها و هکرها دور نگه داریم.

کیف پول‌های کاغذی نیز راه خوبی برای نگهداری رمزارزهای خود است اما با توجه به ماهیت بسیار شکننده و احتمال از بین رفتن و یا گم شدن آن‌ها، برای کسانی که می‌خواهند به صورت روزانه در دنیای ارزهای دیجیتال تراکنش کنند، توصیه نمی‌شود. از آنجایی که کیف پول‌های تحت وب در سرورهای شخص ثالثِ شرکتی بارگذاری می‌شوند و 24 ساعته آنلاین هستند گزینه‌ی عالی به شمار نمی‌روند.

در نهایت کیف پول‌های سخت افزاری را می‌توان بهترین گزینه برای افرادی دانست که قصد دارند دارایی کلانی را در رمزارزها سرمایه‌گذاری کنند. این نوع از کیف پول‌ها با داشتن چندین لایه امنیتی و امکان انتقال و تایید تراکنش به صورت آفلاین، ایمن‌ترین راه برای حفظ و نگهداری رمزارزهای شما به حساب می‌آیند.