فرهاد سلیمیان - پژوهشگر اقتصادی

آشنایی با بیت کوین کش (Bitcoin cash)

آشنایی با بیت کوین کش (Bitcoin cash)

در مقاله‌ی آموزشی دیگری از همین وبسایت، با مفهوم فورک آشنا شدیم و دانستیم که از دل یک ارز دیجیتال؛ با کمی تصرف و اعمال اصلاحات در الگوریتم آن، می‌توان انشعاباتی (ارزهای دیجیتال دیگر) از آن به وجود آورد. بیت کوین کش یکی از انشعاباتی است که پس از به وجود آمدن اختلاف نظرهایی میان فعالان بیت کوین در سال 2017 شکل گرفت.

 

 

 

یکی از معایبِ بزرگ بیت کوین سرعت پایین تایید تراکنش آن است که در هر ثانیه تنها می‌تواند هفت تراکنش را پردازش کند، که این موضوع رابطه مستقیمی با عدم صلاحیت بیت کوین برای استفاده در پرداخت‌های روزمره دارد. عده‌ای که با کندی تایید تراکنش‌های بیت کوین مشکل داشتند بالاخره در سال 2017 خود دست به ایجاد یک ارز دیجیتال جدید از دل بیت کوین به نام بیت کوین کش زدند.

کش (Cash) در زبان انگلیسی به معنای پول نقد است و از این جهت بیت کوین کش در صددِ تبدیل شدن به بیت کوینی است که سرعت تراکنش‌ها در آن بیشتر است تا بتوان در پرداخت‌های روزمره از آن به خوبی استفاده کرد. یکی از راه حل‌هایی که خالقان بیت کوین کش برای افزایش پردازش تراکنش‌ها داشتند ارتقا حجم بلاک بیت کوین از یک مگابایت به 32 مگابایت بود. این تغییر به منزله افزایش ظرفیت هر بلاک و همچنین افزایش سرعت تایید تراکنش‌ها در بیت کوین کش است.

به غیر از نامی که بیت کوین کش از بیت کوین وام گرفته است، شباهت‌های دیگری نیز بین این دو رمزارز وجود دارد. برای مثال روش تولید کوین و تایید تراکنش‌ها در سیستم بیت کوین کش از طریق مکانیسم اثبات کار (PoW) صورت می‌پذیرد و تعداد واحدهای هر دو محدود به 21 میلیون سکه است. جالب است بدانید که از دل بیت کوین کش یک ارز دیجیتال دیگری نیز با نام بیت کوین اس‌وی (Bitcoin SV) پدیدار شده است.

نحوه پیدایش بیت کوین کش

از سال 2015 به بعد که بلاکچین بیت کوین با افزایش بیش از حد تراکنش مواجه گشت و مشکل مقیاس پذیری آن (Scalability) هویدا شد، اندازه محدود بلاک بیت کوین اجازه تایید تراکنش‌های در صف مانده را نمی‌داد (به علت شلوغلی بلاکچین، پردازش تراکنش‌ها به تعویق می‌افتاد).

از آن‌جایی که هر بلاک بیت کوین حداکثر می‌تواند چهار هزار تراکنش را در خود جای دهد (با استفاده از راهکارهایی همچون Segwit)، و هر ده دقیقه یک بار، یک بلاک ساخته می‌شود، خود شبکه نمی‌تواند در هر ثانیه بیش از هفت تراکنش را پردازش کند.

 به طور پیش‌فرض (بدون استفاده از راهکار Segwit) هر بلاک بیت کوین ظرفیت هزار تا 1500 تراکنش را دارد، این در حالی است که هر بلاک از بیت کوین کش قادر به ثبت کردن 25000 تراکنش می‌باشد. از دیگر خصوصیات بیت کوین کش می‌توان به داشتن یک بلاکچین اختصاصی و الگوریتم ایمن آن با استفاده از سیستم PoW اشاره کرد. در واقع می‌توان گفت نحوه عملکرد بیت کوین کش به مانند بیت کوین است.

 

 

 

ویژگی‌های اصلی بیت کوین کش

به مانند لایت کوین و بیت کوین، بیت کوین کش نیز از پدیده هاوینگ مستثنی نیست و تقریبا هر 4 سال یک بار، پاداش استخراج آن نصف می‌شود. به مانند بیت کوین، در بیت کوین کش نیز پارامتر سختی استخراج قرار دارد به این معنا که با افزایش توان محاسباتی ماینرها، سختی استخراج هم افزایش پیدا می‌کند و از این‌رو زمان ایجاد یک بلاک و استخراج کوین ثابت نگه داشته می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های بارزی که بیت کوین کش را در بین فعالان این حوزه محبوب ساخته، قابلیت ایجاد توکن بر روی بیت کوین کش است. دفتر کل ساده (Simple Ledger Protocol) پروتکلی است که به وسیله آن افراد می‌توانند توکن خود را جهت خرید و فروش و مدیریت با هزینه بسیار پایین بر بستر بیت کوین کش قرار دهند.

تاریخچه قیمت بیت کوین کش

از اولین روزهای عرضه اولیه بیت کوین کش این ارز دیجیتال همواره یکی از برترین‌های این حوزه به شمار می‌رفته است. در اولین روز عرضه این رمزارز یعنی سال 2017، قیمت آن نزدیک به 360 دلار برآورد شده بود که درکمتر از 5 ماه یعنی در دسامبر همان سال، رشدی 1000 درصدی را تجربه کرد. به این معنا که سرمایه‌گذاران اولیه این رمزارز در کمتر از شش ماه دارایی خود را به ده برابر افزایش دادند.

سال 2018 که سال سیاهی برای ارزهای دیجیتال بود، بیت کوین کش نیز مانند دیگر رقبای خود با افت ارزشی بسیار زیادی مواجه شد تا حدی که کماکان نتوانسته است به ارزش سال پرفروغ 2017 برسد. از عواملی که می‌تواند بر رشد ارزشی بیت کوین کش تاثیر بگذارد می‌توان به مشکلات مقایس‌پذیری بیت کوین، کوچ استخراج کنندگان از بیت کوین به سمت بیت کوین کش و همچنین کاربردی‌تر شدن این ارز دیجیتال نسبت به بیت کوین اشاره کرد.

 

 

کیف پول‌های بیت کوین کش

از کیف پول‌های معتبری که اکثر ارزهای دیجیتال را پشتیبانی می‌کنند می‌توانید برای دادوستد بیت کوین کش استفاده کنید. از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به تراست والت، کوینومی، اتمیک، کیف پول سخت‌افزاری لجر و کیف پول سخت‌افزاری ترزور نام برد.