فرهاد سلیمیان - پژوهشگر اقتصادی

آشنایی با ارز دیجیتال ترون (Tron)

رمزارزی نوین به نام ترون

ارز دیجیتال ترون با نام اختصاری TRX در سپتامبر 2017 پس از عرضه اولیه ساخته شده و توانست مبلغی حدود هفتاد میلیون دلار را جذب کند. این رمزارز در ابتدا توکنِ مبتنی بر شبکه اتریوم بود که پس از فعال شدن شبکه اختصاصی خود در سال 2018، روی شبکه حاضر شد.

 

 

 

بر خلاف دیگر ارزهای دیجیتال، ترون استخراج شدنی نیست و تایید تراکنش در آن از طریق الگوریتم اثبات سهام DPoS صورت می‌گیرد. محدوده در نظر گرفته شده برای ترون یک صد میلیارد واحد است که تا هنگام نگارش این مطلب بالغ بر 70 میلیارد آن در گردش موجود است.

پدید آورنده‌ی ترون جوان چینی به نام جاستین سان است که در بین کارمندان و فعالان ریپل شهرت خاصی دارد. ساختار و عملکرد ترون بسیار پیچیده‌تر از ارزهای دیگر است. ادعاهایی مبنی بر متمرکز بودن این ارز دیجیتال در میان است که آینده این رمزارز را با مشکلاتی روبه‌رو می‌نماید. ترون از یک طراحی سه لایه؛ لایه ذخیره‌سازی، هسته و لایه برنامه کاربردی بهره می‌برد، که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

پارامتر ذخیره‌سازی توزیع شده برای انجام ذخیره‌سازی بلاک ترون در لایه اول طراحی شده است. ماژول‌های قرارداد هوشمند، مدیریت حساب و اجماع در لایه هسته قرار دارد و زبان قراردادها جاوا می‌باشد که در آینده قرار است زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری هم به آن اضافه شوند. لایه برنامه کاربردی این امکان را برای توسعه‌دهندگان می‌دهد که از طریق اینترفیس‌ها در ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز و سفارشی‌سازی کیف پول‌ها استفاده کنند.

تاریخچه قیمت ترون

با توجه به ارزش بسیار پایین این ارز دیجیتال، ترون سود بسیار کلانی را برای سرمایه‌گذاران اولیه به ارمغان آورn. در سال 2017 قیمت ترون در صرافی‌ها حوالی 0.002 دلار بود و در ژانویه سال 2018 این عدد به 0.22 دلار افزایش پیدا کرد، به معنی ده هزار درصد رشد نسبت به قیمت اولیه! با توجه به محدوده یک صد میلیارد واحدی آن گمان می‌رود در آینده نه چندان دور تمامیِ واحد‌های آن در چرخه قرار گیرد.

 

 

کیف پول‌های متداول ترون

اگر در سال‌های ابتدایی می‌توانستیم ترون را بر کیف پول‌های اتریوم ذخیره کنیم با به وجود آمدن بلاکچین مستقل این رمزارز دیگر امکان داد و ستد ترون بروی کیف‌پول‌های اتریومی نیست. وبسایت ترون برای رفاه حال فعالان خود تمامیِ کیف پول‌های مخصوص و معتبر را معرفی کرده است و ما به نام سه مورد از آن‌ها بسنده می‌کنیم:

  • ترون لینک Tron Link که به صورت اپلیکیشن و هم به صورت افزونه مرورگر کروم موجود است
  • اتمیک والت Atomic Wallet که به صورت نرم‌افزار رایانه‌ای و هم اپلیکیشن موبایلی موجود است
  • تراست والت Trust Wallet که به صورت اپلیکیشن موبایلی قابل استفاده است